Arbeidsforholdene og økonomien til artister og musikere innen populærmusikken har ikke vært kartlagt siden 2015. Artistundersøkelsen vil nå gi svar på en rekke spørsmål rundt livet som utøver.

­– Dette er innsikt som både vi i GramArt, politikere og utdanningsinstitusjoner trenger for å gjøre næringsforholdene til norske artister best mulig. Vi artister har selv utformet undersøkelsen for å avdekke det som virkelig betyr noe for oss, forteller Marit Larsen, artist og styremedlem i GramArt.

Kunstnerundersøkelsen fra i fjor, gjennomført på oppdrag fra Norsk kulturråd, inkluderte av ulike årsaker ikke tall fra utøverne innen populærmusikkfeltet. De siste tallene som finnes, er fra 2015. Derfor gjennomfører artistene nå selv Artistundersøkelsen, som vil gi et oppdatert og relevant tallgrunnlag.

– Jo mer vi vet, jo bedre

Artistundersøkelsen gjennomføres av GramArt – artistenes egen organisasjon – og CreAteMe ved Universitetet i Agder.

– Endelig kan vi få vite mer om hva artistene faktisk sitter igjen med når alle musikere, lydteknikere og turnébusser er betalt. Vi mistenker at dette er veldig mye mindre enn mange tror. Jo flere svar, jo bedre blir det, sier Ivar Storm Peersen, styreleder i GramArt og gitarist i metallbandet Enslaved.

­– Undersøkelsen går til våre medlemmer og andre næringsdrivende utøvere innen populærmusikken. Med artistorganisasjonen som avsender, kan artistene være trygge på at undersøkelsen er utformet på en måte som tar hensyn til deres behov. De dataene vi får, tar vi med oss videre i arbeidet med å sørge for at næringsdrivende artister og musikere får en inntekt de kan leve av, avslutter Peersen. 

Samarbeid med Universitetet i Agder

Oppdraget med å gjennomføre undersøkelsen er lagt til Universitetet i Agder, nærmere bestemt det nyopprettede CreaTeME – Centre for Excellence in Creative Use of Technologies in Music Education. CreaTeMe er allerede et av Norges ledende kompetansemiljøer på tematikk i musikkbransjen.

– Innsikten fra undersøkelsen tar vi med oss videre i forskning og utvikling innen musikkbransjen. Siden dette vil bli en regelmessig undersøkelse, får vi også pålitelige data over tid og får se utviklingen på feltet. Dermed vil undersøkelsen også kunne brukes til å evaluere de ulike tiltakene fra departementene, virkemiddelapparatet og andre som har innflytelse på artistøkonomien, sier Daniel Nordgård, professor ved Universitetet i Agder, direktør for CreaTeME og styremedlem i GramArt.